Jak se správně starat o zuby?

Možná si myslíme, že o naše zuby pečujeme dostatečně, ale je tomu skutečně tak? Teď se můžeme podívat na některé zlozvyky, detaily, které nám můžou poškodit náš zdravý chrup, nebo uškodit léčbě, kterou jsme začali.

Mezi nejčastější zlozvyky při starostlivosti o zuby patří špatná technika čištění – vyvýjení příliš velké síly, a taky nevhodný výběr kartáčku – příliš trvrdý kartáček může spůsobit ústup dásní. Vhodnější jsou kartáčky jemné s hustě osazenýma vláknama, s malou pracovní hlavou, rovným zástřihem.

Dalšími pomůckami jsou mezizubní kartáčky ke čištění stoliček, při jejich výběru pomůže lékař nebo dentální hygienistka. Dentálni niť se používá tam, kde se zuby překrývají a její úkolem je odstranit zbytky jídel a zubní povlak, používá se podobně jako mezizubní kartáček, denně. Ústní voda je doplňjící chemický prostředek, používá se 1 – 2x denně, ale je vhodná i ihned po konzumaci jídla. Působí protizánětlivě a může obsahovat fluoridy, které chrání před zubním kazem. Zubní pasta je kosmetickým doplňkem a její výběr závisí od potřeby spotřebytele. Obsah fluóru je rozdílný podle věku osoby a proto není vhodné, aby děti používaly zubní pastu pro dospělé. Taky je důležité měnit zubné pasty, aby si bakterie nevypěstovali rezistenci.

Proč a jak chránit zubní sklovinu?

Poškození zubní skloviny je nevratné a může si vyžadovat zákrok zubního lékaře.
Příznaky poškození jsou:

• Citlivost zubů na konzumaci horkých nebo studených potravin a nápojů, zakulacený vzhled povrchu zubu, nažloutlé zabarvení zubu – prosvítá dentin, malé praskliny na povrchu zubů.

Chránit se můžeme tím, že se vyhneme čištění bezprostředně po konzumaci kyselých jídel a nápojů, protože v této fázi je sklovina nejzranitelnější. Perlivé nápoje a ovocné džusy nezdržujeme v ústech, ale vypijeme je rychle.

Čištění zubů je vhodné jemným kartáčkem, a ke starostlivosti o chrup patří i pečlivost o dostatečný příjem tekutin pro dostečnou produkci slin která chrání zuby před poškození kyselinami, a taky pravidelné prohlídky u zubaře.

Je zubní kámen nebezpečný?

Zubní kámen je jedním z hlavních příčin zánětových ochoření paradontu, tedy tkáně okolí zubů. Součastí toho aparátu jsou i naše dásně. Zubní kámen se lokalizuje v oblasti okrajů dásní, co je viditelné zrcátkem nebo i volným okem a pacienti ho vnímají dotekem jazyka jako zdrsněný povrch. Dalším místem je oblast těsně pod okrajem dásní, kde sice viditelný není, ale jeho profesionální odstraňovaní je rovněž důležité. je tvořen mikrooragnismy, polosacharidy a proteiny ze slin a taky fosforem a vápnikem kterých ukládání způsobuje vápenatění zubního plaku. Nejvíc postiženy jsou dolní řezáky a horní stoličky, což je podmíněno tím, že ve těchto místech vyúsťují do ústní dutiny vývody slinných žláž. Dá se mu předcházet dokonalou hygienou a pravidelními prohlídkami u stomatologa. Je nutné používat kartáček s měkkými štětinkami, důležitá je taky technika čištění a používání mezizubních kartáčků a zubní nitě.

Co je paradentóza?

Je to zánětlivé onemocnění způsobené bakteriami které se usazují v ústech. V paradontu - dásni i ozubici - se bakterie rychle množí a působí zánět, zvyšuje se množství hnisu a onemocnění postupuje dále. Spočátku se projevuje zarudnutím dásní, s postupem jsou dásně podrážděné, bolí a krvácí, kvůli hnisu se objevuje silný zápach z úst. Zuby ztrácí pevné ukotvení, odhalujou se krčky a pak vypadávají. Ovlivňují ju stravovací návyky a ústní hygiena; častěji jí trpí silní kuřáci a těhotné ženy. Při prvních príznacích je dobré vyhledat lékaře a zařídit se dle jeho opatření.

Co když zuby bolí?

Nejčastějšími příčinami bolestí zubů jsou zubní kazy a záněty zubního nervu v důsledku zanedbaného či včas nediagnostikovaného zubního kazu; tzv.mrtvé zuby u kterých nebyli adekvátně ošetřeny kanálky; zánět dásní; vypadlé výplně; prořezávající se zuby(dočasné, nebo zuby moudrosti); nebo obnažené zubní krčky.

Když už pociťujete bolest zubů, měli byste k lékaři dřív, než se bolest stane akutní, a rovněž by se mělo omezit pití alkoholu, kávy a kouření, vyhýbat se styku s příliš studenými, nebo příliš horkými potravinami. Je možno užít dostupná analgetika, ale ne bezprostředně před návštěvou pohotovosti – mohlo by to zkomplikovat diagnostiku a léčbu.

Další metodou při bolsti zubů je vyplachování úst odvarem z heřmánku, a spánek spíš v polosedu než vodoroně. Když vám vypadla zubní výplň, izolujte zub rozemletým nebo rozžvýkaným hřebíčkem, nebo žvýkačkou. Samozřejmě navštívte lékaře hned jak to bude možné.

Při zánětu dásní je doporučeno vyplachovat ústní dutinu chlorhexidinem, heřmánkem, nebo šalvějí, vyhýbat se dráždivým potravinám, nápojům, ale i ustním vodám, dbát o zvýšenou hygienu ust, vyjmout z ust předměty, které by mohli dráždit – rovnátka, snímatelné zubní náhrady a samozřejmě byste měli navštívit vašeho stomatologa.

Jak se starat o svou zubní protézu?

Jak se starat o svoji zubní protézu?

Zuby mají důležitou funkci nejenom při mechanickém zpracování potravy, co pak podmíňuje zpracování chemické a může ovlivňovat celý proces trávení, ale mají taky zásadní význam při artikulaci. Proto je při jejich ztrátě důležitá vhodná náhrada.

To věděli již etruskové, kteří v roce 700 před n.l. nahrazovaly ztracené zuby náhradami ze slonoviny, které připevňovaly zlatými můstky. Tato technika se do konce 18. století podstatně nezměnila.

Ať jste majitelem částečné snímatelné zubní protézy, celkové, nebo hybridní snímatelné zubní protézy, je nutno vědět, že tak jako jste se strarali o vlastní zuby, je zapotřeby se starat taky o umělý chrup.

• Protéze hrozí vyschnutí a deformace, proto ji po vyjmutí třeba dát do čisté vody nebo specálního roztoku
  • Je vhodné ji alespoň jednou denně omýt proudem vody a vyčistit ji jemným zubním kartáčkem, aby se nepoškrábala, od nečistot
  • Doporučuje se po každém jídle vypláchnout ústa vodou, a měla by se chránit před sálávym teplem
  • Čištění ústní dutiny - jazyka, pátra a dásní - pomáhá při celkové hygiene a usazovaním zubního plaku, no taky tím dochází k lepšímu prokrvení sliznice a dásní
  • Jednou za čas si zubní protéza zaslouží důkladnou desinfekci speciální, na to určnýma prostředky.